فواید خرما خشک

درباره خواص و فواید خرما خشک

فهرست مطالب

خرما به دلیل دارا بودن مواد مقوی در زمره پرطرفدار ترین میان وعده‌های غذایی می‌باشد. این ماده از لحاظ میزان رطوبت به رطب، خرمای نرم، خرمای نیمه خشک و خرما خشک طبقه بندی می‌شود. به طور کلی به خرمایی که تنها حدود ۱۸ درصد آن را آب تشکیل داده است خرما خشک گفته می‌شود. کم بودن رطوبت دلیل اصلی دیر فاسد شدن خرما خشک بوده که این مسئله باعث استفاده بیشتر از این خوراکی لذیذ و قوی شده است. خرما نوعی قند طبیعی است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای قند و شکر باشد. خرما خشک خواص بی نظیری داشته که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مزایای خشک کردن میوه و سبزیجات از جمله خرما خشک

مزایای خشک کردن میوه‌ها و سبزیجات

  1. افزایش دوام و ماندگاری مواد غذایی
  2. جلوگیری از هدر رفت هزینه‌ها
  3. افزایش ویتامین‌ها و مواد مغذی
  4. استفاده آسان و راحت
  5. مناسب برای پذیرایی از مهمانان
  6. میان وعده مقوی برای کودکان و ورزشکاران
  7. جلوگیری و درمان بسیاری از امراض 
  8. امکان درآمد زایی با روش آن‌ها

مزایای خشک کردن خرما

بر اساس نظر کارشناسان خرما خشک از خرمای تازه مغذی تر بوده و سرشار از ویتامین‌های گروه A، گروه B، گروه C و عناصری چون روی، منگنز، پتاسیم، آهن و فلور است. همچنین بخش زیادی از خرما خشک از پروتئین و کربوهیدرات تشکیل شده است. لازم به ذکر است که به طور میانگین در هر دانه خرما ۵۰ درصد گلولز و ۲۵ درصد ساکارز وجود دارد. به همین دلیل کالری و فیبر موجود در خرما خشک بیش از خرمای تازه می‌باشد. از دیگر خواص خرما خشک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

یکی از انواع دستگاه‌های میوه خشک کن دستگاه خشک کن پفکی است. برای آشنایی با طرز کار این دستگاه کافی است مقاله خرید دستگاه خشک کن پفکی را مطالعه نمایید.

خرما خشک و جلوگیری از پوکی استخوان

جلوگیری از پوکی استخوان

ویتامین کا، منیزیوم، مس و سلنیوم موجود در خرما خشک سبب تقویت استخوان‌ها شده که این خود به نوعی از بیماری پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

کاهش حملات آلرژیک

یکی از ترکیباتی که در خرما خشک به وفور یافت می‌شود سولفور یا همان گوگرد است. این ماده به نوبه خود حساسیت‌های فصلی را به طرز چشمگیری کاهش داده و سبب کاهش علائم آلرژیک در بدن می‌شود.
خرما خشک و انرژی زا بودن

انرژی زا بودن

دو ماده ای که سبب تولید کالری و افزایش انرژی در بدن می‌شود فروکتوز و گلوکز است که در خرما خشک به فراوانی یافت می‌شود. هر دانه خرما خشک دارای مقدار زیادی کربوهیدرات است که انرژی مضاعفی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

تعادل وزن

مصرف خرما خشک برای افرادی که با تناسب خود اهمیت می‌دهند توصیه می‌شود. همچنین این ماده به کاهش وزن بدن کمک کرده به همین دلیل برای افرادی که دچار اضافه وزن هستند مفید می‌باشد.

سلامت قلب

خرما خشک به دلیل داشتن مقادیر زیادی پتاسیم و ایزوفلاون سبب بهبود عملکرد قلب شده و برای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی موثر است. این ماده غذایی فاقد کلسترول بوده که این امر از حملات سکته قلبی تا حد زیادی جلوگیری خواهد کرد.
خرما خشک و درمان کم خونی

درمان کم خونی

مصرف مداوم خرما خشک به دلیل وجود آهن، علائم ناشی از کم خونی مانند بی حالی و سستی را کاهش داده و از ابتلا به کم خونی ممانعت می‌کند.

تقویت قوای جنسی

جالب است بدانید خرما خشک دارای دو ماده استرادیول و فلانوئید که محرک جنسی است می‌باشد. این ماده به افزایش حجم اسپرم در مردان و ازدیاد وزن تخمک در زمان کمک می‌کند. برای تقویت قوای جنسی بهتر است خرما خشک به همراه شیر، عسل و هل میل شود.
خرما خشک و سلامت چشم

سلامت چشم

همانطور که می‌دانید ویتامین‌های گروه A، نقش زیادی در بهبود بینایی و جلوگیری از بیماری‌های چشمی دارند. خرما خشک حاوی مقدار زیادی ویتامین آ بوده که از بروز امراضی مانند شب کوری جلوگیری می‌کند. 

تقویت دستگاه گوارش

از جمله فواید خرما خشک می‌توان به تقویت سیستم گوارشی اشاره کرد. درمان یبوست و اسهال نیز با مصرف این ماده غذایی امکان پذیر است. همچنین مصرف مداوم خرما خشک از ابتدا به سرطان معده جلوگیری کرده و به افزایش باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند. استفاده از خرما خشک بعد غذا به دلیل وجود فیبر، اسیدهای آمینه و ترکیبات نیکوتین دار به هضم غذا کمک کرده و از اختلالات روده جلوگیری می‌کند.

دلایل رونق تولید انبوه میوه خشک

به دلیل افزایش تقاضا، تولید کنندگان به دنبال راه چاره برای این مسئله بودند. چرا که امروزه تولید و فروش میوه‌های خشک به یکی از کسب و کارهای پر درآمد تبدیل شده است. این کار سبب جلوگیری از فاسد شدن میوه‌ها شده و حدود ۳۰ در صد حجم ضایعات را کاهش می‌دهد. همچنین با شیوع انواع بیماری‌ها با پی بردن انسان به خواص بی شمار میوه‌های خشک در خصوص پیشگیری و درمان امراض مختلف، استفاده از میوه خشک افزایش چشم گیری پیدا کرده است. همچنین با صادر کردن این مواد غذایی به کشورهای دیگر می‌توان به اقتصاد کشور نیز کمک کرد.

برای خرید دستگاه میوه خشک کن صنعتی با قیمت مناسب به گروه هدایت پیشرو مراجعه نمایید.

خرید دستگاه خشک کن صنعتی از گروه هدایت برای تولید خرما خشک

گروه هدایت و تولید انواع خشک کن صنعتی

خشک کردن میوه در خانه و به طریقه سنتی علاوه بر غیر بهداشتی بودن وقت گیر بوده و ممکن است سبب خراب شدن میوه‌ها شود. بنابراین بهترین انتخاب خرید یک خشک کن با توجه به نوع کاربرد و میزان استفاده شما می‌باشد. شما می‌توانید با خرید دستگاه خشک کن مدل صنعتی از گروه هدایت به غیر از مصرف شخصی،  با هزینه کم کسب و کار پر درآمد راه بیندازید. این شرکت تمامی محصولات خود را با قطعات اصلی ساخته و پس از خرید نیز گارانتی معتبر نیز دارد.

تلفن‌های تماس جهت مشاوره رایگان پیش از خرید:

محصولات گروه صنعتی هدایت(خشک کن صنعتی)

سوالات رایج

۱.آیا خوردن خرما خشک در دوران قائدگی موثر است؟

بله، این ماده به دلیل داشتن آهن با خون سازی، خون از دست رفته را جبران می‌کند.

۲.افراد دیابتی می‌توانند از خرما خشک استفاده کنند؟

مصرف خرما خشک به دلیل داشتن فیبر بلامانع بوده اما باز هم در این خصوص با پزشک خود مشورت نمایید.

۳.ارزش غذایی ۱۰۰ گرم خرما خشک چقدر است؟

  • ۲۷۷ کالری انرژی
  • ۲۷۵ گرم کربوهیدرات
  • ۷ گرم فیبر
  • ۲ گرم پروتئین
  • ۲۰ درصد پتاسیم نیاز روزانه بدن 
  • ۱۴ درصد منیزیوم نیاز روزانه بدن
  • ۱۸ درصد مس نیاز روزانه بدن
  • ۵ درصد آهن نیاز روزانه بدن
  • ۱۵ درصد منگنز روزانه بدن
امتیاز دهید

تلفن‌های تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر:

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مشاوره تخصصی و رایگان محصولات هدایت

متخصصان ما در هدایت آماده راهنمایی شما هستند