تهیه لواشک صنعتی

طرز تهیه لواشک به روش صنعتی

فهرست مطالب

آشنایی با خواص میوه‌ها

میوه یک مواد غذایی طبیعی و سالم است، پس تمام خواص آن بدون هیچ ضرری به سلامت انسان کمک می‌کند.

میوه‌ها دارای ویتامین‌های مختلفی از جمله ویتامین ث و بتاکاروتن که پیش ساز ویتامین آ است، مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم، آنتی اکسیدان، فیبر فراوان و قند طبیعی است تشکیل شده اند. مصرف این ویتامین‌ها در طول روز باعث تامین نیازهای بدن می‌شود.

از طرفی مصرف بیش از حد میوه هم اصلا توصیه نمی‌شود. زیرا بعضی از میوه‌ها طبیعت سردی دارند و مصرف زیاد آن‌ها باعث کاهش متابولیزم بدن می‌شود. 

لازم به ذکر است افرادی که چاق هستند و متابولیزم بدنی پایینی دارند باید بیشتر در این مسئله دقت کنند.

برخی اوقات نیز با مصرف زیاد میوه‌هایی که مقدار زیادی قند طبیعی دارند، هورمون انسولین در بدن بیش از حد تشرح شده و باعث می‌شود قند خون افزایش پیدا کند، در نتیجه باعث بالا رفتن وزن می‌شود.

این مسئله در آب میوه‌ها بیشتر نمایان است. چون فیبر کمتری دارند و راحتتر جذب بدن می‌شوند. افرادی که دیابت دارند باید از مصرف زیاد این میوه‌ها پرهیز کنند.

خواص میوه ها و تهیه لواشک صنعتی

طبقه‌ بندی میوه‌ها بر اساس خصوصیات فیزیکی آن‌ها

میوه‌ها را می‌توان به روش‌های مختلفی دسته بندی کرد. یکی از این روش‌ها تمایز میوه‌ها بر اساس خصوصیات فیزیکی شان است.

  • میوه‌های سیبی:

این میوه‌ها یک بخش مغز درونی حاوی دانه دارند که اطراف آن را یک بدنه گوشتی سفت احاطه کرده است. سیب و گلابی از این دسته هستند.

سیب‌های دسری یا خوراکی معمولا کوچک و شیرین با عطر و طعم خاصی هستند. سیب‌های پختنی عموما بزرگ و سبز رنگ اند و نسبت به سیب‌های خوراکی طعم و عطر تندتری دارند. مغز سیب‌های پختنی که اسید بیشتری از سیب‌های دسری دارند هنگام راحت تر جدا می‌شود.

به‌طور کلی میوه‌های سیبی از نظر ارزش غذایی حاوی ویتامین C و ۲ درصد فیبر هستند که حدود یک سوم فیبر غذایی آن‌ها به شکل پکتین است.

  • میوه‌های آلویی:

هسته این میوه‌های آبکی مثل زیتون، آلو، هلو و گیلاس با یک لایه سخت چوبی احاطه شده و در بخش گوشتی خوراکی قرار گرفته است.

  • میوه‌های توتی و انگوری: 

خانواده مرکبات از جمله پرتقال، لیمو و نارنگی در این دسته قرار دارند. این میوه‌ها دارای دانه‌هایی هستند که هر کدام در بخش مجزایی از قسمت گوشتی قرار گرفته و بوسیله یک پوسته سخت یا بافت سفید رنگ احاطه شده اند.

  • میوه‌های نرم:

این نوع از میوه‌ها دارای بافت بسیار نرمی هستند که در بخش‌های مختلف چسبیده به ‌هم تشکیل شده‌اند. تمشک معروف ترین میوه‌ نرم است که طرفداران زیادی دارد.

ظبقه بندی میوه ها و تهیه لواشک صنعتی

نکات مهم در تهیه لواشک صنعتی و آلوچه

میوه‌ها مواد اصلی در تهیه لواشک صنعتی هستند. به همین علت باید با ویژگی‌ها، ترکیبات شیمیایی و خواص آن‌ها آشنایی داشته باشیم.

نحوه انتخاب صحیح میوه، میزان رسیدگی در موقع برداشت، روش حمل و نقل و نگهداری در کیفیت این فرآورده‌ها اهمیت زیادی دارد. میوه مورد استفاده در تهیه لواشک صنعتی باید دارای شرایط زیر باشد:

  1. به اندازه کافی رسیده باشند و عطر و طعم و رنگ آن‌ها کاملا ظاهر شده باشد.
  2. دارای ماده خشک محلول بالا و ph پایین باشند.
 

لواشک صنعتی بیشتر از میوه‌هایی که در بازار مصرف کمتری دارند و درجه ۲ هستند استفاده می‌شود. لواشک و آلوچه تهیه شده از میوه نارس، گس و ترش مزه است و شیرینی زیادی ندارد. با انتخاب میوه‌های مختلف می‌توان لواشک و آلوچه‌هایی در طعم و رنگ‌های مختلف تولید کرد.

نکات مهم در خصوص تهیه لواشک صنعتی

بهترین خشک کن لواشک صنعتی چه ویژگی‌هایی دارد؟

۱.انتشار و گردش گرما درون خشک کن

شما برای خشک کردن مواد غذایی عملا نیاز به طی کردن فرایند پیچیده ای ندارید. فقط باید این محصولات در مدت زمان لازم در معرض گرما و حرارت قرار بگیرند تا خشک شوند. 

تنها مسئله مهم این است که دستگاه خشک کنی که برای تولید لواشک صنعتی انتخاب می‌کنید چقدر نیاز ان را برطرف می‌کند و توانایی اش در توزیع یکنواخت گرما چه مقدار است.

معمولا خشک کن‌های لواشک صنعتی که نوع جریان افقی دارند از نظر توزیع یکنواخت گرما بهتر عمل می‌کنند.

۲.کاربری راحت

همانطور که گفتیم استفاده از دستگاه خشک کن برای تهیه لواشک صنعتی کار سختی نیست. اما بعضی دستگاه‌های لواشک صنعتی با قرار دادن قابلیت‌هایی این استفاده را راحتتر می‌کنند. 

مثلا در بعضی دستگاه‌های لواشک صنعتی که به سیستم سیرکولاسیون هوا مجهز هستند، نیازی نیست در طول فرایند خشک کردن بطور مداوم سینی‌ها را عوض کنید. زیرا گرما به صورت یکنواخت درون دستگاه لواشک صنعتی پخش می‌شود.

۳.ظرفیت و گنجایش دستگاه

میوه خشک کن‌هایی که بصورت افقی هستند و ظرفیت بیشتری دارند فضای بیشتری را هم اشغال می‌کنند. پس شما باید ابتدا ببینید چقد برایشان جا دارید؟

اگر دستگاه میوه خشک کن لواشک صنعتی کم استفاده می‌کنید بهتر است نوع عمودی آن که فضای کمتری لازم دارد و گنجایش کمتری هم دارد خریداری نمایید.

۴.صدای دستگاه

میوه خشک کن‌هایی که برای درست کردن لواشک صنعتی استفاده می‌شوند، به دلیل دارا بودن فن، معمولا سروصدا هم دارند. نوع افقی آن سروصدای بیشتری دارد.

البته این بلندی صدا در هر مدل دستگاه لواشک صنعتی فرق می‌کند. ولی چون میزان دسیبل را روی دستگاه درج نمی‌کنند تنها راه این است که از تجربه دیگران استفاده کنید.

۵.توان مصرفی دستگاه

هرچه توان مصرفی دستگاه لواشک صنعتی پایین تر باشد انرژی کمتری مصرف می‌کند ولی برای رسیدن به گرمای مورد نظر زمان بیشتری نیاز دارد.

توان مصرفی در خشک کن‌های خانگی بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ وات است. هرچه توزیع یکسان تری بین المنت و فن دستگاه وجود داشته باشد دستگاه کارکرد بهتری دارد، چرا که توان مصرفی مربوط به کارکرد المنت حرارتی و فن دستگاه است.

۶.گستره دمایی

خشک کن‌هایی که ترموستات دار هستند و می‌توانید دمای آن‌ها را کنترل کنید بهتر هستند. چون این امکان برای شما فراهم است که بر خروجی کار نظارت دقیق تری داشته باشید و از خشک شدن بیش از حد میوه جلوگیری کنید.

ترموستات‌ها در دو نوع آنالوگ و دیجیتال وجود دارند، که نوع دیجیتال آن نسبت به آنالوگ دقت بیشتری دارد.

برای خشک کردن مواد غذایی مختلف و لواشک صنعتی دمای متفاوتی نیاز است که حدود دما برای مواد غذایی مختلف به این اندازه باید باشد:

  • سبزی: ۹۰ تا ۱۰۰ درجه فارنهایت (معادل ۳۲ تا ۳۸ درجه سانتیگراد)
 
  • میوه و سبزیجات: ۱۳۰ تا ۱۶۰ درجه فارنهایت(معادل ۵۴ تا ۷۲ درجه سانتیگراد)
 
  • گوشت و ماهی: ۱۴۵ تا ۱۶۰ درجه فارنهایت(معادل ۶۳ تا ۷۱ درجه سانتیگراد)
 

همچنین می‌توانید برای اطلاع دقیق تر از دمای مورد نیاز برای هر نوع مواد غذایی به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید.

۷.نوع ساخت بدنه: 

جنس بدنه دستگاه میوه خشک کن از جنس پلاستیک یا فولاد ضد زنگ است. برای ساخت خشک کن‌های بزرگ لواشک صنعتی از فولاد ضد زنگ و برای خشک کن‌های خانگی از پلاستیک استفاده می‌کنند.

۸.شکل سینی‌ها

دستگاه‌های میوه خشک کن لواشک صنعتی که دارای طبقات کشویی هستند برای هر طبقه سینی‌های چهارگوش مانندی دارند که برای خشک کردن لواشک مناسب اند. 

اما دستگاه‌های لواشک صنعتی که طبقات شان روی هم چیده می‌شود کار با آن‌ها برای تهیه لواشک کمی سخت است.

این نوع خشک کن‌ها بین طبقاتشان لوله‌های باریکی برای تقویت گردش گرما دارند که می‌توانید تعداد طبقات را برحسب نیازتان بچینید.

۹.تایمر دستگاه خشک کن

خشک کن‌های لواشک صنعتی بدون تایمر، فقط دکمه خاموش روشن دارند و حتما نیاز است که حواس تان به ساعت اتمام کار باشد. 

بدیهی است که امکان دارد فراموش کنید به دستگاه سر بزنید. زیرا ممکن است فرایند خشک کردن ساعت‌ها طول بکشد. به همین علت دستگاه‌های تایمر دار کار را برایتان راحت می‌کند. 

این دستگاه‌ها پس از پایان کار زنگ شان به صدا در می‌آید و شما را از خشک شدن کامل میوه‌های داخل کابین مطلع می‌سازد.

برخی از دستگاه‌های لواشک صنعتی هم قابلیت خاموش شدن خودکار دارند. این مدل طرفداران زیادی دارد.

۱۰.بررسی و کنترل نهایی

بعد از اینکه محصول از مرحله خشک شدن عبور کرد، توسط پرسنل آموزش دیده از نظر ضخامت، بافت و غیره و از نظر رطوبت بررسی و کنترل می‌شود و اگر محصولی عیبی داشته باشد در این مرحله جداسازی می‌شود.

بعد از آن محصول به منظور تایید و صدور مجوز از واحد کنترل کیفیت باید در محلی جدا از انبار عمومی قرنطینه شود.

۱۱.برش و بسته بندی

پس از صدور مجوز برای کیفیت مطلوب محصول نهایی، لواشک توسط دستگاه در سایزهای مختلف برش زده می‌شود و بسته بندی می‌گردند.

بسته بندی درست هم یکی از روش‌های نگهداری لواشک صنعتی است که اهمیت زیادی دارد. اگر بسته بندی به شیوه درستی انجام نشود تمام زحماتی که در طول مسیر تولید لواشک صنعتی کشیده شده بی فایده می‌شود. همچنین اهمیت به بسته بندی زیبا و اصولی باعث پیشرفت در بازار رقابتی می‌شود.

ویژگی خشک کن لواشک صنعتی

معرفی خشک کن لواشک

لواشک جزو تنقلاتی است که طرفداران زیادی دارد، این خوراکی خوشمزه برای ذائقه‌های مختلف در سه حالت ترش، ملس و شیرین تولید می‌شود.

شاید کودکان و نوجوانان بیشترین مشتاقان لواشک باشند که در صورت تولید بهداشتی برای آن‌ها مفید است. در گذشه این خوراکی خوشمزه به صورت سنتی و غیر بهداشتی تولید می‌شد.

به‌‌طوریکه هنگام خشک شدن لواشک جلوی نور خورشید، آلودگی‌ها و گرد و خاک روی لواشک قرار می‌گرفت. 

اما با پیشرفت تکنولوژی و ورود ماشین آلات صنعتی، تحولی بزرگی در تولید لواشک رخ داد و خشک کن لواشک در مدل های مختلف وارد این عرصه شده که در آن لواشک به صورت بهداشتی و با بالاترین سرعت تولید می‌شود.

خشک کن لواشک صنعتی

نحوه تولید لواشک به روش صنعتی و خانگی

بعد از شستن میوه‌ها آن را داخل دیگ‌هایی ریخته و می‌پزیم. عمل پختن تا زمانی که میوه‌ها له شده و هسته آن جدا گردد باید ادامه پیدا کند. 

سپس میوه‌های پخته شده را کاملا له و یک دست می‌کنیم و داخل سینی‌ها قرار می‌دهیم. بعد از آن از دستگاه خشک کن لواشک خانگی یا صنعتی استفاده می‌کنیم.

خشک کن خانگی لواشک

کسانی که بخواهند به صورت خانگی و در حجم پایین لواشک تولید کنند می‌توانند از مدل خانگی یا کارگاهی گروه صنعتی هدایت پیشرو استفاده نمایند.

با این دو مدل می‌توان بین ۴ تا ۱۵ متر مربع در روز لواشک تولید نمود. مدل خانگی و کارگاهی پیشنهاد مناسبی برای افرادی هست که به صورت سنتی لواشک تولید می‌کنند. این دستگاه محیطی کاملا بهداشتی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

خشک کن لواشک صنعتی هدایت

خشک کن صنعتی هدایت

این مدل کاملا تخصصی برای خشک کردن لواشک تولید شده، معمولا شرکت‌های تولید کننده، نمونه خشک کن کابینی را برای خشک کردن لواشک پیشنهاد می‌دهند که سینی‌های آن محدود بود و استهلاک دستگاه بالاست. 

گروه صنعتی هدایت مدل کاملا کاربردی را به صورت ویژه برای خشک کردن لواشک تولید کرده است که شما با استفاده از این مدل می‌توانید در حجم بسیار بالا لواشک تولید نمایید.

خشک کن لواشک صنعتی

تلفن‌های تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر:

ویدیوی طرز تهیه لواشک با خشک کن

ترکیبات شیمیایی میوه‌ها برای لواشک صنعتی

برای تهیه لواشک صنعتی از ترکیب شیمیایی مختلف استفاده می‌شود که می‌توان آن‌ها را در موارد زیر دسته‌ بندی کرد:

  1. لیپید
  2. پروتئین
  3. آب
  4. اسیدهای آلی
  5. کربوهیدرات
  6. رنگدانه‌ها
  7. مواد معدنی
  8. آنزیم‌ها
  9. پکتین
  10. نمک

ویژگی‌های پکتین در فرآوری میوه‌ها برای لواشک صنعتی

پکتین نوعی قوام دهنده است که در تهیه لواشک صنعتی استفاده می‌شود. این ماده در تفاله خشک میوه‌ها مانند سیب و سایر مرکبات به مقدار زیاد وجود دارد. 

اغلب پکتین خالص را به روش استخراج اسیدی تخلیص می‌کنند. از پکتین در تولید لواشک صنعتی استفاده می‌شود.

استفاده از پکتین در تهیه لواشک صنعتی

نقش آب و اسیدهای آلی در تهیه لواشک صنعتی

اسیدهای آلی قابلیت خوراکی دارند و ترش‌ مزه هستند. از این نوع اسیدها برای افزایش طعم ترش و تنظیم PH اسیدی لواشک‌های صنعتی استفاده می‌شود.

میوه‌ها مقدار زیادی آب دارند که در هنگام لواشک سازی، حجم زیادی از آب میوه‌ها گرفته می‌شود.

بنابراین در مراحل نهایی تولید لواشک صنعتی، مقدار کمی آب برای رسیدن به بافت نرم لواشک‌ها استفاده می‌شود.

نمک در مراحل لواشک سازی

یکی از بهترین طعم دهنده‌ها در تهیه لواشک صنعتی، نمک است که حداکثر رطوبت نمک نباید بیشتر از ۵ درصد باشد. در فرایند تولید لواشک صنعتی باید از نمک خالص کاملاً شورمزه بدون هر گونه طعم و ناخالصی استفاده شود.

استفاده از نمک در تهیه لواشک صنعتی

نقش شیرین کننده‌ها در تولید لواشک صنعتی

در تولید لواشک صنعتی، برای شیرین کردن طعم آن از از شیرین‌ کننده‌هایی مانند گلوکز، ساکاروز استفاده می‌شود.

برای ساخت لواشک خانگی از شکر جهت شیرین کردن مزه آن استفاده می‌گردد. با توجه به این موارد می‌توان گفت که شیرین‌ کننده‌ها نقش مهمی در تولید لواشک صنعتی ایفا کرده و بسیار اهمیت دارند.

ترش کننده‌های طبیعی در تولید لواشک صنعتی

از ترش کننده‌های طبیعی مثل تمر هندی، قره‌قروت می‌توان برای ترش مزه تر شدن لواشک صنعتی استفاده کرد. این مواد باعث می‌شوند که طعم لواشک صنعتی بسیار جذاب تر شود.

ترش کننده طبیعی در تهیه لواشک صنعتی
icons8-quote-100

لواشک از میوه های مختلف از جمله سیب، کیوی، زرشک، گلابی، پرتقال و سایر میوه‌ها به وجود می‌آید. 

برای خشک کردن لواشک در گذشته از هوای آزاد استفاده می‌شد که از نظر بهداشتی روشی مناسب نبود و زمان خشک شدن طولانی بود. 

امروزه با استفاده از دستگاه خشک کن لواشک می‌توان حجم زیادی میوه له شده را در مدت زمان بسیار کوتاه خشک کرد.

خشک کن خانگی برای مصارف کم و خشک کن صنعتی برای مصارف زیاد مناسب است.

مزایای دستگاه خشک کن لواشک برند هدایت

با استفاده از این نوع خشک کن شما می‌توانید انواع مختلف لواشک را خشک کنید، در ادامه به چندی از مزایای این دستگاه می‌پردازیم:

  1. خشک کردن در کمترین زمان با بالاترین کیفیت
  2. حفظ رنگ، طمع و ویتامین‌های محصول نهایی
  3. طراحی ویژه و بازدهی حداکثری
  4. استهلاک پایین به دلیل استفاده از قطعات صنعتی با کیفیت
  5. نحوه کار آسان
  6. سیستم پیشرفته گردش هوا
  7. تولید شده به صورت برقی و گازی
Group 122
برای خرید بهترین دستگاه خشک کن لواشک به کجا مراجعه کنم؟

مشهد، بزرگراه آسیایی، پیامبر اعظم ۷۷/۱۰ ، پلاک ۲۲

  1. گارانتی ۶ ماهه
  2. نصب، آموزش و راه اتدازی رایگان
  3. امکان ساخت سفارشی دستگاه
  4. مشاوره تخصصی پیش از خرید
  • خشک کن کشک
  • خشک کن سبزی
  • حشک کن میوه
  • خشک کن میگو
  • خشک کن ماهی
۳.۲/۵ - (۵ امتیاز)

آموزش های خشک کردن دیگر میوه ها

تلفن‌های تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر:

اشتراک گذاری در

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مشاوره تخصصی و رایگان محصولات هدایت

متخصصان ما در هدایت آماده راهنمایی شما هستند

kit-phone-3