تفاوت خشک کن کابینی و تونلی

تفاوت دستگاه خشک کن کابینی و تونلی

فهرست مطالب

علت نیاز به دستگاه خشک کن

در زمان‌های قدیم برای افزایش ماندگاری مواد غذایی و جلوگیری از فاسد شدن میوه‌ها، از نور خورشید برای خشک کردن میوه‌ها استفاده می‌کردند. این کار در فصل بهار و تابستان صورت می‌گرفت. همچنین خشک کردن میوه‌ها کالری آن‌ها را نیز افزایش خواهد داد. رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی، دستگاه‌های خشک کن به کمک انسان آمد تا میوه‌ها با سرعت بیشتر و دردسر کمتر خشک شود. استفاده از دستگاه خشک کن نیز از نظر بهداشتی بهتر از خشک کردن به شیوه سنتی می‌باشد.

 

دستگاه خشک کن کابینی و تونلی

دستگاه خشک کن

دستگاه خشک کن صنعتی برای خشک کردن انواع مواد غذایی، میوه جات، سبزیجات، مواد شیمیایی و لوازم بهداشتی کاربرد دارد. مکانیزم این است به این صورت است که با تولید حرارت، از رطوبت موجود در مواد کاسته و آن‌ها را به شیوه ای بهداشتی و با سرعت بالا خشک می‌کند. خشک کردن مواد غذایی با دستگاه خشک کن به صرفه بوده و بدون اینکه عطر، طعم و ویتامین‌های موجود در مواد را کاهش دهد آن‌ها را به میان وعده ای مقوی و لذیذ تبدیل می‌کند. 

مکانیزم دستگاه میوه خشک کن و لیست میوه‌هایی که قابل خشک کردن هستند در این مقاله ذکر شده است.

انواع خشک کن‌ها

دستگاه‌های خشک کن به چند مدل خورشیدی یا سنتی، کابینی یا کابینتی، تونلی، خلاء، بستر سیال، روتاری، مخزنی، پفکی، کانتینیوس، انجمادی، پاششی و بستر عمیق وجود دارد. شکل ظاهری و مکانیزم هر یک از این دستگاه‌ها متفاوت بوده و بر اساس نیاز کاربرد خریداری می‌شود.

خشک کن کابینی و تونلی

خشک کن‌های کابینی و تونلی

دو نوع پر کاربرد دستگاه خشک کن، خشک کن‌های کابینی و تونلی می‌باشد. هر دو دستگاه با استفاده از ایجاد هوای گرم و خشک، موجب از دست رفتن آب مواد غذایی و میوه‌ها می‌شود. خشک کن‌های کابینی و تونلی در طرح‌ها و سایزهای مختلف برای مصارف خانگی، صنعتی و نیمه صنعتی در بازار موجود می‌باشد. در ادامه با مدل‌های این دو خشک کن بیشتر آشنا خواهید شد.

برای آشنایی بیشتر از نوع و عملکرد خشک کن کابینی این مقاله و برای آشنایی با مشخصات خشک کن تونلی این مقاله را مطالعه نمایید.

تفاوت‌های خشک کن‌های کابینی و تونلی

در این قسمت به شرح کامل تفاوت خشک‌های کابینی و تونلی خواهیم پرداخت.

از نظر شکل ظاهری

دستگاه خشک کن کابینی در ابعاد و اندازه‌های مختلف موجود می‌باشد. همه سایزهای این دستگاه خشک کن دارای یک کابین بزرگ دردار بوده که مواد مورد نیاز از این در داخل و خارج می‌شود. به طور معمول یک دستگاه خشک کن کابینی متشکل از بخش‌های زیر است:
  • کابین خشک کن
  • سیستم تهویه مطبوع
  • سیستم گرمایی
  • پنل کنترل
  • سیستم حفاظتی
  • سیستم خنک کننده
دستگاه خشک کن تونلی از نظر ظاهری کاملا متفاوت با خشک کن کابینی بوده و از یک تونل بلند و بزرگ تشکیل شده است. تبادل هوای گرم درون تونل به خشک شدن مواد می‌انجامد. در واقع دستگاه خشک کن تونلی نوعی پنل کنترل است که افراد می‌توانند دما، سرعت هوا و سایر پارامترها را خودشان اعمال کنند. طراحی خشک کن تونلی تولید شده در هر کمپانی متفاوت بوده ولی در برخی موارد اجزایی از جمله سیستم حمل و نقل مولد و سیستم خنک کننده به بخش‌های اصلی دستگاه اضافه می‌شود.

 

از نظر مدل

در دستگاه خشک کن کابینی، فیلتری به منظور تهویه هوای داخل کابین تعبیه شده است. این فیلتر به کاهش رطوبت و افزایش دمای کابین کمک خواهد کرد. در نتیجه با قرار دادن درجه حرارت دستگاه روی دمای مشخص که بر اساس نوع ماده موجود در کابین سنجیده می‌شود، ماده مورد نظر کم کم شروع به خشک شدن خواهد کرد.
 

دستگاه خشک کن تونلی نیز که یکی دیگر انواع دستگاه خشک کن صنعتی است بیشتر برای خشک کردن مواد به صورت انبوه و حجم بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواد موجود در تونل بزرگ، رفته رفته با از دست دادن رطوبت خود تحت تاثیر جریان هوای گرم و خشک و فعل و انفعالات ایجاد شده خشک می‌شود.

تفاوت خشک کن کابینی و تونلی از نظر عملکرد

تفاوت نحوه کار دستگاه‌های خشک کن

عملکرد دستگاه خشک کن کابینی بدین شکل است که موادی که برای خشک کردن انتخاب شده اند را درون سینی قرار داده، سپس داخل گاری چرخ دار دستگاه می‌گذارند. در این حالت دمای داخل کابین با تهویه مطبوع از طریق فن افزایش پیدا کرده و محصولات داخل کابین با کاهش رطوبت خشک می‌شوند.
افزایش دمای داخل کابین معمولا از طریق سیستم گرمایی موجود در کابین که از طریق جریان الکتریکی و گاز تغذیه می‌شود صورت می‌گیرد. این افزایش دما، منجر به از دست دادن آب مواد غذایی خواهد شد.
پنل کنترل خشک کن کابینی از دکمه‌ها و نمایشگرهایی تشکیل شده که کارهایی نظیر کنترل دما، رطوبت و زمان را بر عهده دارند.
 

دستگاه خشک کن کابینی مجهز به سیستم حفاظتی، سنسورهای حرارتی و دستگیره‌های ایمنی هستند. این سیستم به منظور پیشگیری از هر گونه خطری در داخل کابین قرار داده می‌شود.

پس از خشک شدن مواد، نوبت به کار کردن سیستم خنک کننده موجود در خشک کن کابینی می‌رسد. این قسمت وظیفه خنک کردن هوای داخل کابین به منظور ایمنی و سرعت بیشتر خارج کردن مواد را بر عهده دارد.

دستگاه خشک کن تونلی بر مبنای تاثیر مداوم جریان هوای گرم و خشک درون تونل منجر به خشک کردن مواد می‌شود. این دستگاه از دو یا چند طبقه تونل مانند تشکیل شده است. هرچه تعداد طبقات بیشتر باشد به همان میزان ظرفیت تولید دستگاه بالاتر خواهد بود. مواد تکه شده برای خشک شدن بر روی نوار نقاله یکپارچه موجود در تونل قرار می‌گیرد. میوه‌ها پس از خشک شدن به صورت اتومات با انتقال نیرو از موتور به چرخ دنده از دستگاه خارج می‌شود.

در این دستگاه، مواد به صورت انبوه و با حجم زیاد درون تونل قرار می‌گیرند. ایجاد هوای گرم و خشک نیز از طریق سیستم گرمایی و تهویه به داخل تونل هدایت می‌شود. این تبادلات هوایی به صورت پیوسته ادامه دارد تا زمانی که مواد به طور کامل خشک شود. لازم به ذکر است درون تونل این دستگاه حسگرهایی وجود دارد که دمای هوا و سرعت جریان هوا را به طور خودکار تنظیم می‌کند.

 

برای اطلاع از تفاوت خشک کردن صنعتی و سنتی با توجه به نیاز و بودجه خود اینجا کلیک نمایید.

از نظر ظرفیت ورودی

دستگاه خشک کن کابینی به صورت تک کابین، دو کابین و سه کابین برای مصارف خانگی به مقدار کم، مصارف نیمه صنعتی و نیمه صنعتی وجود دارد. ظرفیت دستگاه بر اساس نوع نیاز کاربر مصرف شخصی یا درآمد زایی سنجیده می‌شود.


ظرفیت دستگاه خشک کن تونلی بین چند کیلوگرم تا چند تن متفاوت است. ولی به طور کلی، ظرفیت دستگاه خشک کن تونلی بسته به موارد زیر سنجیده می‌شود:
  • اندازه و ابعاد تونل
  • نوع مواد
  • دما و رطوبت محیط
  • سیستم گرمایی و تهویه

به طور کلی از دستگاه خشک کن تونلی در کارخانجات صنعتی و از دستگاه خشک کن کابینی در منازل، کارگاه‌های کوچک استفاده می‌شود. 

 

از نظر قیمت

قیمت دستگاه خشک کن کابینی با توجه به نوع دستگاه، ظرفیت دستگاه، کیفیت دستگاه و برند دستگاه محاسبه می‌شود. قیمت دستگاه خشک کن تونلی نیز بستگی به اندازه و ظرفیت دستگاه، نوع موادی که قرار است خشک شود، سیستم گرمایی و تهویه، ویژگی‌های کنترلی و اتوماسیونی و کیفیت ساخت دارد. لازم به ذکر است دستگاه خشک کن تونلی معمولاً به صورت سفارشی و با توجه به نیازهای صنعتی تولید می‌شود که این مسئله سبب افزایش قیمت این محصول خواهد شد. لازم به ذکر است به طور کلی قیمت دستگاه خشک کن کابینی به دلیل ابعاد کوچکتر نسبت به تونلی پایین تر می‌باشد. 

دستگاه میوه خشک کن کابینی و تونلی گروه هدایت

میوه خشک کن‌های گروه صنعتی هدایت

جهت خرید خشک کن‌های کابینی و تونلی با کیفیت مطلوب، قیمت مناسب و گارانتی معتبر به فروشگاه گروه صنعتی هدایت پیشرو مراجعه نمایید. این گروه با دادن مشاوره پیش از خرید، نصب، راه اندازی و آموزش رایگان یکی از بهترین کمپانی‌های خرید انواع خشک کن صنعتی بوده که به افتخار صادر کردن این محصولات را به بیش از ۲۵ کشور جهان داراست.

تلفن‌های تماس:

سوالات رایج

ظرفیت دستگاه خشک کن سنتی در هر بار استفاده کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم و ظرفیت دستگاه خشک کن صنعتی در هر بار استفاده بیشتر از ۱۰۰ کیلوگرم خواهد بود.

  • خشک شدن به صورت کاملا یکنواخت
  • سیستم چرخش هوای استاندارد
  • قرار گیری فن قبل از مبدل گرامایی
  • عایق گرمایی پشم سنگ متراکم یا فوم تزریقی
  • استفاده از قطعات صنعتی با کیفیت
  • قوی بودن شاسی دستگاه
  • ضمانت نامه معتبر

آدرس: مشهد، بزرگراه آسیایی، پیامبر اعظم ۷۷/۱۰ ، پلاک ۲۲

شماره: ۰۵۱۳۶۵۱۲۵۶۲

امتیاز دهید

تلفن‌های تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر:

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*